Xiaomi je čínska spoločnosť, ktorá navrhuje, vyvíja a predáva smartfóny, aplikácie a spotrebnú elektroniku. Od vydania svojho prvého smarfónu v auguste 2011 získali podiel na trhu v Číne a rozšírili sortiment o širšie spektrum spotrebnej elektroniky. Cieľom Xiaomi je udržať vysokú kvalitu a nízke ceny.
Xiaomi Corporation (/ˈʃaʊmiː/;[2] čínsky: 小米 ), registrovaná v Ázii ako Xiaomi Inc., je čínsky dizajnér a výrobca spotrebnej elektroniky a súvisiaceho softvéru, domácich spotrebičov a potrieb pre domácnosť. Po Samsungu je druhým najväčším výrobcom smartfónov, pričom všetky bežia na operačnom systéme MIUI, vidlici Androidu. V roku 2020 spoločnosť predala 146,3 milióna smartfónov a k augustu 2021 mal jej operačný systém MIUI viac ako 450 miliónov aktívnych používateľov mesačne.[3][4] Je tiež hlavným výrobcom zariadení vrátane televízorov, bateriek, bezpilotných lietadiel a čističiek vzduchu, ktoré využívajú svoje ekosystémy produktov Internet of Things a Xiaomi Smart Home. Názov „Xiaomi“ doslovne znamená proso a ryžu a je založený na budhistickom koncepte začínať zdola a potom smerovať nahor.[5]
Xiaomi založil v roku 2010 v Pekingu teraz multimiliardár Lei Jun, keď mal 40 rokov, spolu so šiestimi vedúcimi spolupracovníkmi. Lei založil Kingsoft a tiež Joyo.com, ktoré v roku 2004 predal Amazonu za 75 miliónov dolárov. V auguste 2011 Xiaomi predstavilo svoj prvý smartfón a do roku 2014 malo najväčší podiel na trhu smartfónov predaných v Číne. Do roku 2015 vyvíjala širokú škálu spotrebnej elektroniky.[6]
V druhom štvrťroku 2021 Xiaomi prekonalo Apple Inc. a podľa Canalys sa stalo druhým najväčším predajcom smartfónov na svete so 17 % podielom na trhu.[7]
Spoločnosť je na 338. mieste a je najmladšou spoločnosťou v rebríčku Fortune Global 500.[8][9]
Xiaomi drží svoje ceny blízko svojich výrobných nákladov a nákladov na materiál tým, že väčšinu svojich produktov drží na trhu 18 mesiacov, teda dlhšie ako väčšina smartfónových spoločností,[10] a vytvára zisk z predaja súvisiacich služieb, softvéru, a periférne zariadenia.[11][12][13][14][15][16][17] Spoločnosť tiež využíva optimalizáciu zásob a bleskový predaj, aby udržala nízke zásoby.[18][19]
Spočiatku spoločnosť predávala svoje produkty iba online; neskôr však otvorila kamenné predajne.
2010-2013
6. apríla 2010 Xiaomi spoluzaložil Lei Jun a šesť ďalších:
Lin Bin (林斌), viceprezident Google China Institute of Engineering
Zhou Guangping (周光平), vrchný riaditeľ centra výskumu a vývoja Motoroly v Pekingu
Liu De (刘德), vedúci oddelenia Katedry priemyselného dizajnu na Univerzite vedy a techniky v Pekingu
Li Wanqiang (黎万强), generálny riaditeľ Kingsoft Dictionary
Huang Jiangji (黄江吉), hlavný manažér rozvoja
Hong Feng (洪峰), senior produktový manažér pre Google China
Lei založil Kingsoft a tiež Joyo.com, ktoré v roku 2004 predal Amazonu za 75 miliónov dolárov.[21] V čase založenia spoločnosti bol Lei nespokojný s produktmi iných výrobcov mobilných telefónov a myslel si, že by mohol vyrobiť lepší produkt.
16. augusta 2010 Xiaomi spustilo svoj prvý firmvér MIUI pre Android.[22]
V roku 2010 spoločnosť získala 41 miliónov dolárov v kole série A.[23]
V auguste 2011 spoločnosť uviedla na trh svoj prvý telefón, Xiaomi Mi1. Zariadenie malo firmvér MIUI od Xiaomi spolu s inštaláciou Androidu.[21][24]
V decembri 2011 spoločnosť získala 90 miliónov dolárov v kole série B.[23]
V júni 2012 spoločnosť získala finančné prostriedky vo výške 216 miliónov dolárov v kole série C pri ocenení 4 miliardy dolárov. Medzi inštitucionálnych investorov, ktorí sa zúčastnili na prvom kole financovania, patrili Temasek Holdings, IDG Capital, Qiming Venture Partners a Qualcomm.[21] [25]
V auguste 2013 spoločnosť najala Huga Barru zo spoločnosti Google, kde pôsobil ako viceprezident produktového manažmentu pre platformu Android.[26][27][28][29] Bol zamestnaný ako viceprezident spoločnosti Xiaomi, aby rozšíril spoločnosť mimo pevninskej Číny, vďaka čomu sa Xiaomi stala prvou spoločnosťou predávajúcou smartfóny, ktorá zlákala vedúceho zamestnanca z tímu Android spoločnosti Google. Zo spoločnosti odišiel vo februári 2017.[30]
V septembri 2013 spoločnosť Xiaomi oznámila svoj smartfón Xiaomi Mi3 a 47-palcový 3D Smart TV so systémom Android, ktorý zostavil výrobca televízorov Sony Wistron Corporation z Taiwanu.[31][32][33]
V októbri 2013 sa stal piatou najpoužívanejšou značkou smartfónov v Číne.[34]
V roku 2013 predal Xiaomi 18,7 milióna smartfónov.
2014-2017
Vo februári 2014 spoločnosť Xiaomi oznámila svoju expanziu mimo Číny s medzinárodnou centrálou v Singapure.[36][37]
V apríli 2014 Xiaomi zakúpilo názov domény mi.com za rekordných 3,6 milióna USD, čo je najdrahšie doménové meno, aké kedy bolo zakúpené v Číne, a nahradilo xiaomi.com ako hlavný názov domény spoločnosti.[38][39]
V septembri 2014 Xiaomi získalo 24,7% podiel v Roborock.[40][41]
V decembri 2014 spoločnosť Xiaomi získala 1,1 miliardy USD v hodnote viac ako 45 miliárd USD, čím sa stala jednou z najcennejších súkromných technologických spoločností na svete. Finančné kolo viedol technologický fond All-Stars Investment Limited so sídlom v Hong Kongu, fond riadený bývalým analytikom Morgan Stanley Richardom Ji.[42][43][44][45][46]
V roku 2014 spoločnosť predala viac ako 60 miliónov smartfónov.[47] V roku 2014 94 % príjmov spoločnosti pochádzalo z predaja mobilných telefónov.[14]
V apríli 2015 získal Ratan Tata podiel v Xiaomi.[48][49]
Dňa 30. júna 2015 spoločnosť Xiaomi oznámila svoju expanziu do Brazílie uvedením lokálne vyrábaného Redmi 2; bolo to prvýkrát, čo spoločnosť zostavila smartfón mimo Číny.[50][51][52] Spoločnosť však Brazíliu opustila v druhej polovici roku 2016.[53]
26. februára 2016 spoločnosť Xiaomi uviedla na trh Mi5, poháňaný procesorom Qualcomm Snapdragon 820.[54]
3. marca 2016 spoločnosť Xiaomi uviedla na trh v Indii Redmi Note 3 Pro, prvý smartfón poháňaný procesorom Qualcomm Snapdragon 650.[55]
10. mája 2016 spoločnosť Xiaomi uviedla na trh Mi Max, poháňaný procesorom Qualcomm Snapdragon 650/652.[56]
V júni 2016 spoločnosť získala patenty od spoločnosti Microsoft.[57]
V septembri 2016 spoločnosť Xiaomi spustila predaj v Európskej únii prostredníctvom partnerstva s ABC Data.[58]
Aj v septembri 2016 spoločnosť Roborock uviedla na trh vysávač Xiaomi Mi Robot.[59][60]
26. októbra 2016 spoločnosť Xiaomi uviedla na trh Mi Mix, poháňaný procesorom Qualcomm Snapdragon 821.[61]
Dňa 22. marca 2017 Xiaomi oznámilo, že plánuje založiť druhú výrobnú jednotku v Indii v spolupráci so zmluvným výrobcom Foxconn.[62][63]
19. apríla 2017 spoločnosť Xiaomi uviedla na trh Mi6, poháňaný procesorom Qualcomm Snapdragon 835.[64]
V júli 2017 spoločnosť uzavrela licenčnú zmluvu na patenty so spoločnosťou Nokia.[65]
Dňa 5. septembra 2017 spoločnosť Xiaomi uviedla na trh Xiaomi Mi A1, prvý smartfón so systémom Android One pod sloganom: Created by Xiaomi, Powered by Google. Spoločnosť Xiaomi uviedla, že začala spolupracovať s Google na smartfóne Mi A1 Android One už v roku 2017. K dispozícii bola aj alternatívna verzia telefónu s MIUI, MI 5X.[66]
V roku 2017 spoločnosť Xiaomi otvorila obchody Mi v Indii, Pakistane a Bangladéši. Prvý Mi Store v EÚ bol otvorený v Aténach v Grécku v októbri 2017.[67] 7. novembra 2017 spoločnosť Xiaomi spustila predaj v Španielsku a západnej Európe.[68]
V Q3 2017 Xiaomi predbehlo Samsung a stalo sa najväčšou značkou smartfónov v Indii. Xiaomi predalo počas štvrťroka 9,2 milióna kusov.
2018-súčasnosť
Mi Store v Hangzhou v roku 2018
V apríli 2018 spoločnosť Xiaomi oznámila hernú značku smartfónov s názvom Black Shark. Jeho špecifikácie sú 6 GB Snapdragon 845 RAM a jeho cena je 508 dolárov, čo je lacnejšie ako jeho konkurenti.[70]
Spoločnosť Xiaomi 2. mája 2018 oznámila spustenie služieb Mi Music a Mi Video, ktoré ponúkajú „internetové služby s pridanou hodnotou“ v Indii.[71]
Dňa 3. mája 2018 spoločnosť Xiaomi oznámila partnerstvo so spoločnosťou 3 na predaj smartfónov v Spojenom kráľovstve, Írsku, Rakúsku, Dánsku a Švédsku[72].
V máji 2018 začala spoločnosť Xiaomi predávať produkty pre inteligentnú domácnosť v Spojených štátoch prostredníctvom Amazonu.[73]
V júni 2018 sa spoločnosť Xiaomi stala verejnou spoločnosťou prostredníctvom prvej verejnej ponuky na burze cenných papierov v Hongkongu, čím získala 4,72 miliardy dolárov.[74]
Dňa 7. augusta 2018 spoločnosť Xiaomi oznámila, že Holitech Technology Co. Ltd., popredný dodávateľ spoločnosti Xiaomi, investuje v priebehu nasledujúcich troch rokov až 200 miliónov dolárov do zriadenia veľkého nového závodu v Indii.[75][76]
V auguste 2018 spoločnosť oznámila POCO ako rad smartfónov strednej triedy, prvýkrát uvedený na trh v Indii.[77]
Vo 4. štvrťroku 2018 sa Xiaomi Poco F1 stal najpredávanejším smartfónom predávaným online v Indii.[78] Pocophone bol niekedy označovaný ako „zabijak vlajkových lodí“, pretože ponúkal špičkové špecifikácie za dostupnú cenu.[79][80][78]
V októbri 2019 spoločnosť oznámila, že v roku 2020 uvedie na trh viac ako 10 5G telefónov vrátane Mi 10/10 Pro s funkcionalitou 5G.[81]
17. januára 2020 sa Poco stalo samostatnou podznačkou Xiaomi so zariadeniami základnej a strednej triedy.[82][83]
V marci 2020 Xiaomi predstavilo svoje nové 40W bezdrôtové riešenie nabíjania, ktoré dokázalo plne nabiť smartfón s 4 000 mAh batériou z vybitia za 40 minút.[84][85]
V októbri 2020 sa spoločnosť Xiaomi stala tretím najväčším výrobcom smartfónov na svete podľa objemu zásielok, pričom v 3. štvrťroku 2020 dodalo 46,2 milióna telefónov.[86]
30. marca 2021 Xiaomi oznámilo, že v priebehu nasledujúcich desiatich rokov investuje 10 miliárd USD do elektrických vozidiel.[87]
Dňa 31. marca 2021 Xiaomi oznámilo nové logo spoločnosti, ktoré navrhol Keňa Hara.[88][89]
V júli 2021 sa Xiaomi podľa Canalys stalo druhým najväčším výrobcom smartfónov na svete.[7] Prvýkrát v Európe prekonal aj Apple, čím sa stal podľa Counterpointu druhým najväčším v Európe.
V auguste 2021 spoločnosť získala spoločnosť Deepmotion pre autonómne riadenie za 77 miliónov dolárov
Kontaktujte nás